Saturday, March 31, 2012

Alasan Demi Alasan


ALASAN






Alasan
setiap hari kita selalu bagi alasan
macam-macam alasan yang kita buat untuk macam-macam perkara
kenapa kita suka bagi alasan?
kita sendiri pun kadang kala tak tahu kenapa kita bagi alasan


sama juga bila zura share peluang bisnes yang zura buat
macam-macam alasan yang zura dengar


" Ala kak,saya muda lagi la...tak pandai nak buat bisnes ni"


" Saya tak kerja lagi, mana saya nak dapatkan modal untuk buat bisnes ni?"


" Saya nak kumpul duit untuk kahwin la"


" Teman lelaki saya tak bagi saya buat la"


" Saya kene tanya parents saya dulu kak,nanti dieorang marah plak"


""Saya tak suka buat bisnes la, tak minat"


" Takpela, kewangan saya ok lagi...dah rasa selesa dah sekarang ni "


"Nanti suami saya tak bagi,saya kena tanya dia dulu"


"Saya tengah pregnant ni, tak larat nak buat bisnes"


" Saya ada anak kecil, susah nak buat bisnes camni"


" Nak guna duit untuk anak-anak la,sekarang ni mereka tengah membesar,banyak nak pakai duit"


" Anak-anak nak sambung belajar, banyak nak guna duit dik"


" Akak dah banyak hutang la,tak boleh nak buat bisnes ni"


"Akak dah tua la,nak buat apa buat bisnes ni lagi,bagi la orang muda yang buat"


ada macam-macam alasan lagi yang boleh kita senaraikan
mesti panjang lebar entry ni nanti dengan alasan


kalau kita teliti contoh alasan di atas,setiap peringkat usia,keadaan & situasi ada je alasan yang kita boleh berikan
sejak zaman kita bujang,dah kawin sampailah dah berusia
ada je alasan yang kita akan berikan






masa kita belum kahwin kita bagi alasan masih muda lagi, masih belajar, nak tumpukan perhatian untuk belajar, takde masa nak fikir cari pendapatan,semua parents yang tanggung,zaman muda cuma sekali,mestila nak enjoy dulu


habis belajar, mula cari kerja.interview sana,interview sini akhirnya dapat kerja. bila dah kerja takde masa nak fikir buat benda lain...dah rasa cukup dengan gaji hasil dari kerja tu,namun hakikatnya banyak duit yang diperlukan.




fikir nak simpan duit untuk kahwin plak,yela budget kahwin sekarang bukannya murah,ada yang sampai buat pinjaman untuk kahwin,setel masalah untuk belanja kahwin,tapi kita lupa kesan selepas tu..




bila dah masuk alam rumahtangga,bergelumang plak ngan masalah rumahtangga & kehadiran cahaya mata
bila dah mengandung tak larat nak bergerak sebab pembawakan budak,bila dah bersalin,ada anak kecil,susah nak bergerak sebab anak-anak masih kecil




bila anak-anak dah besar, ada plak alasan lain yang kita beri,
bila anak dah masuk alam pekerjaan,lain plak alasan yang kita berikan
bila kita dah berusia ada juga alasan yang akan kita berikan


sampai bila kita nak beri alasan
sampai bila kita nak mengelak dari masalah


SAMPAI BILA?
SAMPAI BILA NAK BERI ALASAN?




kita boleh beri banyak alasan untuk GAGAL
namun kita hanya memerlukan 1 sebab sahaja untuk BERJAYA


kita yang tentukan
nak pilih yang banyak alasan 
atau nak pilih 1 sebab sahaja


kalau anda memilih 1 sebab
zura akan tunjukkan jalan untuk berjaya


just contact zura
zura akan share jalan menuju kejayaan


mobile : 0172608066


email : tzoumroak@gmail.com


facebook : Azura Abd Rahman

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to Azura Abd Rahman
Designed by UMIESUEstudio 2015